Väx med marknadsundersökningar
Vad har hänt? Företaget har växt i flera år men nu på senaste tiden så har utvecklingen stagnerat. Har du blivit för bekväm och bara tagit din kundbas för given? Vad gör era konkurrenter som ni inte gör? Vad vill kunderna ha av er? Hur kan du lösa det?
Det första steget för att lösa ett problem är att bli medveten om det. Vet du inte om att det finns ett problem så kan du omöjligen lösa det. Nästa steg är att ta reda på vad problemet är och sedan tar du reda på hur du ska lösa problemet och sedan till sist så löser du problemet.
Lyhörda företagare kan ganska snabbt se att de har ett problem när de kontrollerar intäkterna. Men vad som är problemet kan vara en knepigare fråga att lösa. Det är här marknadsundersökningar kommer in. Med marknadsundersökningar kan du komma dina kunder in på livet och få reda på vilka de är, vad de jobbar med, vilken åldersgrupp de tillhör, vad de spenderar sina pengar på och vad och hur mycket de kan tänka sig att spendera på olika produkter och tjänster och mer.
Det är så du kan tillgodose behov. Antingen tar du reda på vad som saknas och ser till att dina kunder får det eller så skapar du ett behov och sedan tillgodoser det.
Hur utför du effektiva marknadsundersökningar
Marknadsundersökningar som utförs effektivt kräver lite fingertoppskänsla. Du kommer ta deras tid för att få dina panelundersökningar, fokusgrupper, webbenkäter, dina telefonintervjuer eller när du haffar dem på stan. Det är därför viktigt att du har intresseväckande frågor som väcker nyfikenhet och erbjud gärna någon form av belöning för att de deltar. Tid är trots allt det mest värdefulla du kan få av en annan människa, så visa att du uppskattar deras tid när du utför dina undersökningar.