Bloggen är en marknadsföringsplats

20 februari 2020
william eriksson
Bloggen är en marknadsföringsplats

Det finns lite olika uppfattningar om när folk började blogga i Sverige. Men jordbävningen i Indiska Oceanen 2004 med efterföljande tsunami bland annat i Thailand gjorde att många fick upp ögonen för bloggar, när texter och bilder från katastrofen spreds via olika blogginlägg. Bloggen blev snabbt ett slags modern dagbok där folk delade med sig av sina liv. Ibland var igenkänningen stor och många kunde också finna hjälp och tröst genom att få ta del av andras liv på detta sätt. Formatet existerar än idag även om det kanske inte är lika många som bloggar på detta sätt nu för tiden. 

 

Det finns pengar att tjäna på blogginlägg

Idag finns det många olika slags bloggar och även företag använder sig av blogginlägg för att marknadsföra sig. Flera använder också bloggen som ett sätt att öppna upp för debatt och även för att kunna nå ut med sin åsikt genom politiska blogginlägg. Många har också lärt sig att tjäna pengar på sin blogg genom att tipsa om företags olika produkter i sina blogginlägg och får på så vis betalt. En sådan typisk blogg kan se ut så här: www.webmar.se

 

 

Även i skolan är bloggen användbar

I skolan kan man till och med använda bloggen i undervisningen. Det finns klassbloggar där man i olika blogginlägg kan följa vad som görs under ett helt läsår. Det finns också språkbloggar, där läsarna även kan svara på blogginläggen, eller litteraturbloggar där eleverna kan hjälpas åt att recensera och diskutera olika böcker de läst genom blogginlägg. Ofta tycker eleverna dessutom att det är roligare och engagerar sig mer om de kan göra uppgifterna på nätet i olika blogginlägg. Det betyder att det inte är dåligt utan att det snarare uppmuntrar till läsning och diskussion eleverna emellan. Att sedan föräldrarna också kan se vad deras barn gör i skolan brukar uppskattas.

Fler nyheter